Jag har funderat lite över vilka enorma mängder temperaturdata som finns på sidan här och om man kanske skulle kunna göra något roligt med den. Specifikt så funderade jag över om det hade gått att göra en "färgkarta" där landets karta färgas baserat på de temperaturer som gäller för en viss tidpunkt. När jag sökte på forumet så såg jag att jag inte var den enda personen med denna idé. Det tycktes dock som ingen ännu har gjort något konkret.
Jag har därför börjat undersöka metoder för att göra just detta och jag tror mig också ha hittat en metod som bör fungera. Som exempel så presenterar jag följande bild:
Bilden är ett exempel som jag slängde ihop för att visa hur det skulle kunna se ut och visar i det här fallet nederbördsdata (tror jag). För temperaturdata så skulle Norge och Danmark också vara helt vita då interpoleringsfunktionen som jag troligtvis kommer att använda inte gör någon extrapolering till områden där det inte finns data.
Vidare så tänker jag mig att koden som jag skriver skulle kunna generera en karta för alla dygnets 24 timmar och sedan sätta ihop dessa till en film där man kan se senaste tidens temperaturtrender.
För att gå vidare så skulle jag dock behöva temperaturdata från alla temperatursensorer på temperatur.nu för (till en början) en tidpunkt samt longitud och latitud för dessa sensorer. Som jag förstår det så är detta inget som jag lätt kan hämta via det API som temperatur.nu har. Skulle du kunna tänka dig att ge mig en textfil innehållande dessa data elf? Jag delar gärna med mig av koden när jag är färdig om du är intresserad.