av MartinF » 17 feb 2011, 21:03
Tack Erik för sedvanligt snabb leveverans!
Efter att ha inhandlat Biltemas sond så har jag nu förstått att den inte utan vidare ger de utlovade 1-5 volten. Google har hjälpt mig fatta att den varierar sin resistans från ca 1 kOhm vid fet blandning till över 20 kOhm vid mager (jag mätte f.ö. upp den till 42 kOhm i fria luften). Ett dygns googlande har hjälpt mig förstå att det krävs en referensspänning á 5V in på den gula tråden och att mätningen ska ske på den svarta. Biltemas information är inte den bästa och frågan är om detta egentligen är en bredbandslambda med en sådan mjukare kurva som jag vill ha.
Mina kunskaper är begränsade vad gäller Ohms lag, men visst måste det väl flyta en ström för att få det att funka? Dvs. jag måste väl belasta kretsen (och i så fall med vad)? Eller räcker det med strömmen genom A/D omvandlaren? Testa sig fram är ett sätt, men sonden är ganska dyr så goda råd skulle uppskattas.
Ett annat problem är att finna en referenstabell som översätter Volt till syrehalt. Google har inte kunnat hjälpa mig med detta (och inte Biltemas supportavdelning heller).
Här är tillverkarens principskiss:
- Bilagor
-

- Lambda.jpg (25.87 KiB) Visad 1881 gånger
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare och motorvärme med 1-wire och webswitch via webbgränssnitt.